Het Bossche Klimaatplein

Donderdag 25 April 2013 14:10

Sinds afgelopen week is Shortcut Fietskoeriers partner van Het Bossche Klimaatplein.

Het Bossche KlimaatpleinHet Bossche Klimaatplein is een online platform waarop ondernemers een gratis 5-stappenplan vinden om laagdrempelig en praktisch te kunnen starten met CO2-neutraal ondernemen. Daarnaast worden door lokale ondernemers direct klimaatvriendelijke produkten en diensten aangeboden om die stappen concreet uit te voeren. Een 100% klimaatneutrale koeriersdienst mag dan natuurlijk niet ontbreken!



Shortcut spaart fietsjes voor Atlent!

Donderdag 29 November 2012 09:49
Gisteren even op visite geweest bij 'Vrienden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis'. In 2013 gaan wij een deel van onze spoedrittenomzet sparen voor buitenspeelgoed (uiteraard ook fietsen!!!) voor de kinderen van Atlent
AtlentAtlent is een samenwerkingsverband tussen Mytylschool Gabriël, Tolbrug Specialistische Revalidatie, Cello en SWZ. Tweehonderd kinderen met een lichamelijke en soms ook verstandelijke beperking krijgen hier onderwijs, revalidatie, zorg, dagbesteding en opvang. Ze leren zoveel mogelijk zelfstandig te zijn en hun talenten te ontwikkelen. 
Shortcut bellen voor een spoedrit is dus dubbel maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2013! Meer nieuws in december.


5 jaar fietsen voor de Provincie Noord-Brabant

Maandag 19 November 2012 10:49

We hebben wat te vieren vandaag! Precies 5 jaar geleden fietsten we namelijk onze eerste kilometers voor de Provincie Noord-Brabant!

Provincie Noord-BrabantDaar zat ik dan. Als net gestart broekie in het grooooote provinciehuis. Aan tafel met een drietal verantwoordelijken voor post & logistiek. Bij sommige grote instanties krijg je nauwelijks een voet tussen de deur, bij de provincie was een idee in de ideeenbus voldoende. Een kort gesprekje en niet veel later startten we met het dagelijks ophalen van kranten bij het Brabants Dagblad aan het Emmaplein voor het knipselarchief van de Provincie. Kort daarna kwam daar het transport van provinciale dossiers opgeslagen in het BHIC bij, gevolgd door talloze spoedritten binnen ons verzorgingsgebied.

Uiteraard deed de digitalisering ook zijn intrede bij de provincie, dus het bezorgen van fysieke kranten was van tijdelijke aard. Gelukkig werd deze vaste opdracht opgevolgd door het tweemaal daags verzorgen van de interne post tussen het provinciehuis en de afdeling Economie & Mobiliteit.

Er is veel gebeurd in die 5 jaar, we hebben inmiddels zo'n 4.000 km voor de provincie gefietst. De mederwerkers van de provincie hebben zich voortdurend bereid getoond mee te denken met Shortcut en de dienstverlening zo praktisch mogelijk te maken, bijvoorbeeld met een eigen entreepas en speciale tassen voor het beschermd transport van dossiers. Altijd een gezellig praatje in de postkamer, een worstenbroodje of wat taart, ik won er zelfs nog bijna de voetbalpoule van het WK 2010. Uiteraard zijn we de provincie erg dankbaar voor het vertrouwen, nog altijd één van onze grotere klanten die Shortcut hebben gebracht waar we nu zijn. Een bekende en betrouwbare dienstverlener in 's-Hertogenbosch met 10 fietskoeriers. In een eigen kantoor aan het Emmaplein. In het gebouw van het Brabants Dagblad, naast de ruimte waar we ooit begonnen met het ophalen van de kranten voor de provincie.



Nieuwe outfits voor fietskoeriers van Shortcut

Donderdag 08 November 2012 15:56

Je komt ze steeds vaker tegen in ’s-Hertogenbosch en omgeving, de groen-witte fietskoeriers van Shortcut. Onderweg met post en pakketjes in een rugzak, fietskar of bakfiets. Afgelopen najaar zijn alle fietskoeriers van Shortcut in het nieuw gestoken.

sponsoren en fietskoeriersEvenals de vorige sponsorperiode staat het logo van Eduard Strang archiefbeheer & -opslag weer op de kleding. Eduard Strang uit Vught is bij velen bekend als verhuisbedrijf, maar zij doen meer dan dat. Zo worden onder andere de archieven van een groot aantal bedrijven beheerd. Eduard Strang ondersteunt het duurzaam transport in de regio en onderstreept dat met deze sponsoring.

Nieuw is het logo van Orgaworld. Orgaworld is een internationale onderneming met hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch, die zich richt op het recyclen van organische reststoffen tot hoogwaardige eindproducten. In het kader van duurzaamheid staat het logo van Orgaworld dus helemaal op de juiste plek op het tenue van Shortcut. Verder is Orgaworld een dochteronderneming van Shanks, dat al actief is in de wielersport met Cyclingteam De Rijke/Shanks.

Ook de namen van Kemps Bike Totaal en OndernemersRijk staan op het tenue. Kemps Bike Totaal ondersteunt Shortcut al vanaf de start met advies en fietsmaterialen. Shortcut is sinds één jaar lid van en gevestigd bij OndernemersRijk, een coöperatie van zelfstandig ondernemers gevestigd in het pand van het Brabants Dagblad. De outfit is ontworpen door Gijs Huijbregts, zelfstandig illustrator en parttime fietskoerier bij Shortcut.

(fotografe: Lianne van Baarsen - www.liannevb.com)



Het wielrennen is dood, lang leve het wielrennen!

Dinsdag 23 Oktober 2012 15:06

Het valt niet te ontkennen, de dopingperikelen rond Lance Armstrong zijn funest voor het imago van de wielersport. Alle solodopinggevallen braken dat al stukje bij beetje af, maar dit nieuws zet de uitslagen van ruim 7 jaar wielrennen volledig op z’n kop.

Fokke en SukkeDat hij doping heeft gebruikt (laten we daar maar van uit gaan) in een peloton waar ongeveer iedereen dat deed kan ik hem misschien nog niet eens kwalijk nemen. Dat hij het op deze schaal deed, daar glashard over loog en zijn (jongere) teamgenoten ‘verplichtte’ deel te nemen vind ik onbegrijpelijk.

Ik begon me zo rond de eerste gloriedagen van Armstrong een beetje te interesseren voor de wielersport. Daarvoor vond ik het vooral eentonig en saai, ongetwijfeld een gebrek aan kennis en inlevingsvermogen. Als klein manneke zat ik uit pure verveling tijdens de veel te lange zomervakanties mijn tijd te verdoen met Bassie en Adriaan. Mijn vader was druk aan het werk in de tuin of schuur, maar kwam zo af en toe even binnen om de afstandbediening over te nemen en te kijken hoe het ervoor stond in de touretappe. ‘Ze zijn toch nog lang niet bij de finish?’ riep ik vol onbegrip.

Mede dankzij mijn bijbaantje als fietskoerier en enthousiastelingen om me heen begon het me daarna wat meer te boeien. Met mooie herinneringen aan de dagen dat Lance iedereen het snot voor ogen reed in de Alpen en Pyreneeën. Mezelf afvragen waarom dat verschil zo groot was deed ik toen nog niet. Achteraf kan dat ook niet enkel aan doping gelegen hebben, het halve peloton stond strak van alles wat prestatiebevorderend was. Dat moet je Armstrong dan weer meegeven. Armstrong mag die 7 Tours dan wel niet gewonnen hebben, wie dan wel blijkt nog een veel lastiger verhaal. Probeer maar eens wijs te worden uit dit schematische overzicht

Dat de Rabobank zich nu terugtrekt uit de wielersport mag je als Nederlander toch wel het dieptepunt in de huidige ontwikkelingen noemen. Hypocriet omdat ze ook in het verleden al van deze misstanden wisten? Misschien. Makkelijk omdat de prestaties van de herenprofploeg afgelopen jaar toch wel tegen vielen ook. Maar vooral sneu voor de jonge, schone en veelbelovende renners van de toekomst. Dat team zal vast wel op z’n pootjes terecht komen met Giant en/of een andere sponsor. Het blijft een einde van een tijdperk.

Hoe het nu verder moet aan het begin van het nieuwe tijdperk? Tja… Daar zijn de geleerden het ook niet over eens. Iedere bijzondere prestatie is op dit moment bijna verdacht. Of je nu Marianne Vos of Philippe Gilbert heet. De regels zijn te onduidelijk en worden voortdurend bijgesteld. Misschien hebben de teamartsen wel teveel vrijheid. En als de UCI, ASO, USADA, WADA en weet ik veel wie nog meer het allemaal niet eens zijn met elkaar, blijft het los zand. Eenduidig beleid, duidelijke regels, aanzienlijke boetes en levenslange schorsingen. Misschien dat we dan in de nabije toekomst weer eens een gele trui om de schouders van een verdiend en rechtmatig eigenaar zien.



'out of time'

Maandag 09 Juli 2012 14:36

Dat was de keiharde conclusie gisterenmiddag om ca. 13.00 uur in Nijmegen. Na ruim 430 kilometer...

24uursEen uurtje of 25 eerder, zaterdagmiddag 7 juli om 12.00 uur, stonden zo'n 30 fietskoeriers (waaronder Hein, Gijs H. en ik) aan de start van de negende 24uurs-race voor fietskoeriers. Doel: een fietstocht van ruim 400 kilometer langs 5 checkpoints (Nijmegen-Bochum-Keulen-Heerlen-Eindhoven-Nijmegen) afleggen binnen 24 uur.

Na het vertrek bij Velocity in Nijmegen volgde een korte groepsrit naar park Tivoli waar de echte start plaats zou vinden. Gijs H. kreeg tijdens deze groepsrit echter een lekke band, helaas was dat niet opgemerkt door de organisatie. Samen met Bram van Velocity die op ons gewacht had, begonnen we daarom een kwartiertje later aan onze 24 uur. Met stralend weer een prima fietspaden kwamen we al snel lekker in ons ritme, voor we het wisten kwamen we fietskoerier Ludwig uit Enschede al tegen, die het tempo van de koeriers daarvoor te hoog vond en bij ons aansloot. Wat later ook nog een drietal Belgische koeriers die een tijdje met ons mee reden. Via wat bospaden en parkjes bereikten we om 17.42 uur Bochum, prima op schema.

Korte pauze en direkt door naar Keulen. Dat ging via wat flinke heuvels, die taai maar te doen waren op m'n fiets zonder versnellingen. Het uitzicht op die zonnige dorpjes in het dal maakte veel goed. Met een omweggetje van zo'n 8 kilometer (helaas ook door de heuvels) kwamen we rond 23.00 uur een prachtig verlicht Keulen binnenrijden. Achter op schema, maar goed dat we er waren want kort voor Keulen waren de benen helemaal leeg. Pasta en wat bananen naar binnen gewerkt en de nacht in. Pikkedonkere fietspaden, maar een relatief eenvoudige route dus ook deze kilometers konden we lekker doorrijden.

Met opkomende zon schoven we om 4.36 uur aan in Heerlen, waar we verrast werden met ijs en slagroom. Uiteraard gevolgd door pasta en bananen. Helaas verdween de zon daar al snel achter de wolken, samen met een groepje achterblijvers vertrokken we in de regen richting Eindhoven. In die etappe kwam de man met de hamer verschillende keren langs, Gijs H. zat er even doorheen en Hein besloot zelfs in Weert af te stappen. Zijn benen wilden nog wel, maar de scherpte was helemaal weg en zijn verstand zei hem te stoppen. Na een lekke band van Ludwig vervolgden we met z'n drieen onze weg, om net voor Eindhoven weer een groepje Duitsers op te pikken. Om 10.00 uur kwamen we drijfnat in Eindhoven aan.

Het besef dat het erin zat (nog 60 kilometer en 2 1/2 uur te gaan) was er bij mij en Gijs H. nog, dus we besloten kort te pauzeren en tempo te maken tijdens de laatste etappe naar Nijmegen. We vetrokken samen met Ludwig en de drie Duitsers en pauzeerden nog even kort toen een van hen een lekke band had. Ergens tussen Gemert en Boxmeer zijn we ze kwijt geraakt, later bleek dat ze wederom een lekke band hadden. Volledig geconcentreerd op de weg en ons tempo hadden Gijs H. en ik daar niets van mee gekregen. Na nog even gewacht te hebben besloten we toch maar door te rijden. Met een flink tempo richting Boxmeer en een nog hoger tempo naar Cuijk (wind in de rug) konden we helaas de kortere weg naar Nijmegen die we in ons hoofd hadden niet vinden. Wederom omrijden dus, met als gevolg een half uurtje te laat binnen. Het mocht de pret niet drukken, de tocht was voltooid en het welverdiende biertje in Nijmegen smaakte prima.

Onderweg naar huis veel gefilosofeerd over waar het mis was gegaan. Betere routeplanning (niet twee verschillende routes en een tomtom combineren), misschien wat minder sociaal zijn en ons eigen tempo blijven rijden (alhoewel dat niet in onze aard zit), de start niet missen en in een goed groepje terecht komen... En geconcludeerd dat het een prachtige ervaring was. Een die zeker voor herhaling vatbaar is, al is het maar om te bewijzen dat we dat wel in 24 uur kunnen!



24uurs race voor fietskoeriers

Dinsdag 03 Juli 2012 09:57

Komende zaterdag is het zover. De eerste deelname van enkele Bossche fietskoeriers aan de fameuze 24uurs race voor fietskoeriers!

24uursNa twee jaar als checkpoint gefungeerd te hebben (rondje Nederland in 2010, rondje Belgie in 2011) loopt de route deze keer via Nijmegen naar Bochum, Keulen, Heerlen, Eindhoven en weer terug naar Nijmegen. Ruim 400 kilometer, als je niet teveel fout rijdt. En 24 uur om die ronde te voltooien. Een mooi rondje, dus hoog tijd om wat Bossche koeriers af te vaardigen. Hein, Gijs H. en Hanno gaan in ieder geval van start zaterdagmiddag 7 juli om 12.00 uur bij onze collega's van Velocity in Nijmegen. 

Gezien ons gebrek aan ervaring in deze race of met dergelijke afstanden, zullen we vast niet mee doen voor de overwinning. Uitrijden is onze wens, we gaan voor 20 uur. Finishen om 8.00 uur in Nijmegen, dan hebben we in ieder geval nog iets aan onze zondag! :-) Onze avonturen zijn dat weekend te volgen op twitter en facebook, uiteraard een uitgebreid verslag op de website van de 24uurs-race!



EK 2012

Vrijdag 08 Juni 2012 11:11

Vrijdag 8 juni. De start van een nieuw Europees Kampioenschap. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

EK 2012Na de toch wel opmerkelijke prestatie van afgelopen WK, wie had verwacht dat we de finale zouden halen, zijn de verwachtingen hooggespannen. Het elftal is grotendeels in tact, als het goed is alleen maar beter geworden, en dan hebben we ook nog eens de topscorer van de Premier League en de Bundesliga. Gegarandeerd succes, zou je zeggen. De zwakke puntjes in de verdediging benoemen we maar niet al te veel.

Toch, als ik heel eerlijk ben, en zo heb ik mijn poules ook ingevuld, vrees ik met grote vrezen. Van Denemarken zullen we nog wel winnen, maar ik ben bang dat die Portugezen te Zuid-Amerikaans zijn en ons gewoon met slimmigheidjes, smerigheidjes en veel gezuig aan de kant gaan zetten. En dat we van Duitsland zullen verliezen omdat zij niet kunnen verliezen. Dat zijn gewoon rasechte winnaars. Wij zetten Nederland al op z'n kop als we tweede worden. Terecht dat we die prestatie op waarde schatten, maar we hebben die finale gewoon verloren. Klaar. Iedere Duitser had een maand lang gerouwd.

Ik hoop uiteraard dat ik er finaal langs zit, dat we de poule glorieus overleven en met een stijgende lijn een prachtige finale winnen. Dat ik ernaast zit met mijn gevoel en dat we inderdaad zo goed zijn als we denken. En dat er dan zondag 1 juli weer tig woonboten gezonken zijn!



Even geen PostNL? Shortcut Fietskoeriers bezorgt wel!

Vrijdag 06 April 2012 12:40

Het is een puinhoop bij PostNL in onze regio. De garantie dat simpele brievenbuspost binnen 24 uur aankomt, heb je al lang niet meer. Zelfs bij aangetekende stukkken of pakketjes lijkt gegarandeerde bezorging soms maar de vraag. Gelukkig bieden wij een uitstekend alternatief!

ShortcutZeker weten dat uw belangrijke post of pakket gewoon binnen de afgesproken termijn aankomt? Bel ons eens! We hebben een speciaal 24-uurs tarief van slechts € 6,-! En vanaf € 7,50 bezorgen we dezelfde dag nog!

We fietsen verder dan u denkt, kunnen dankzij fietskarren en een bakfiets meer vervoeren dan u denkt en zijn flexibel en betrouwbaar. Medische dossiers, boekhoudingen, akten, jaarverslagen, onderzoeksresultaten, het is bij ons in prima handen! Kijk hier voor onze spoedbezorgingen of bel 06-28 57 05 99.



gat in de markt...

Dinsdag 07 Februari 2012 15:04

Genoeg te doen deze maand, vooral dankzij de verhuizing van enkele postkantoren.

sneeuwfietsDaarbij tellen de kilometers in deze weersomstandigheden dubbel. Lang geleden dat we met zulke temperaturen hebben gekoerierd. Iedere ochtend na onze postbusrondes wordt onder de koffie druk besproken welke lichaamsdelen nou het koudst worden en hoe je die het best kunt beschermen. En we zijn het er allemaal over eens, zelfs één graadje vorst voelt op dit moment als een verademing!

Uiteraard kijken we ook verder dan de kou, sneeuw en verhuizingen. Waar gaan we daarna mee aan de slag? Dit bericht op internet bood inspiratie! We zaten even geleden al eens bij de Wereldwinkel aan tafel, misschien binnenkort maar eens bij de bijna-buurvrouw Christine aankloppen?



PostNL verhuist...

Dinsdag 10 Januari 2012 14:35

In mijn zesjarige carriere als fietskoerier al heel wat verhuizingen van klanten en postkantoren meegemaakt. Nog meer kan altijd zullen ze bij PostNL gedacht hebben.

PostNL verhuizingKomende maanden (januari en februari) verhuizen er maar liefst 3 postbuslocaties. Allemaal in lijn met de ontwikkelingen bij PostNL om meer van dit soort activiteiten ergens anders onder te brengen. Het Business Point op het Westeind in Rosmalen verdwijnt, de postbussen en balie worden ondergebracht bij Total Bouwmans even verderop. Geen ingrijpende verhuizing, op z'n hoogst wat lastiger parkeren voor de meesten.

Ook het Office Centre (waar postbussen van het vroegere Business Point Maaspoort en postkantoor op de Helftheuvel zitten) gaat verhuizen. Ook niet schrikbarend, van de Rietveldenweg naar de Ruwekampweg. 

De sluiting en verhuizing van het Business Point aan de Plevierstraat spreekt meer tot de verbeelding. Of misschien beter gezegd: verbazing. De functies van dit Business Point worden overgebracht naar PostNL-dochter Euromail aan de Zilverenberg op de Maaspoort. Ruim vier kilometer 's-Hertogenbosch uit. Even een ommetje vanaf de snelweg over dit Industrieterrein en terug kost je in de ochtend- of avondspits toch al snel twintig minuten. Als de stoplichten meezitten. En zo kan je postbus legen of je post wegbrengen ineens een tijdrovende klus worden. Of je schakelt de fietskoeriers van Shortcut in! Wij brengen je postbuspost 's ochtends naar  kantoor en zorgen aan het eind van middag weer voor de uitgaande post. Op de fiets uiteraard, dat spreekt voor zich!



Gelukkig 2012!!!

Donderdag 05 Januari 2012 17:39

Wat aan de late kant, maar na alle beste wensen ook namens Shortcut een goed 2012!!!

Drie koningenDat het maar een mooi jaar mag worden. Met veel sportieve, persoonlijke en, indien van toepassing, zakelijke uitdagingen! Uiteraard hopen wij dit jaar weer veel veilige kilometers te maken.

Nieuwjaar wensen. Volgens mijn parate kennis van goede gebruiken mag dat tot Drie Koningen. Morgen, 6 januari. Ik ben daarmee aan de late kant, maar dus nog net op tijd. Van de andere kant, er bestaat nog enige twijfel of het nou om wijzen of koningen ging. Dat is niet altijd hetzelfde natuurlijk. En dat ze met z'n drieen waren is ook niet zeker. Ze hadden wierook, goud en mirre bij. Maar dat wil niets zeggen. En Caspar, Melchior en Balthasar hebben ze er pas in de achtste eeuw na Christus bij verzonnen. Dus tja, wie weet wens ik u volgende week ook nog wel een goed 2012 als u ons belt voor een spoedritje!



fijne feestdagen!

Donderdag 22 December 2011 21:12

Nog vijf dagen fietsen en kerstmis en oudjaarsdag vieren. En dan zit 2011 er op.

mtb vuurwerkEen mooi jaar voor Shortcut Fietskoeriers. Het jaar waarin we die ene grote opdracht niet kregen, maar talloze 'kleinere' klanten mochten verwelkomen. Het jaar waarin we verhuisd zijn naar OndernemersRijk en het jaar waarin we een extra koerier op de weg hebben in de ochtenduren. Het jaar waarin we weer een vrouwelijke koerier aan ons team toe konden voegen en een sponsor voor onze Bullitt transportfiets vonden. En een jaar waarin we als fietskoeriers in de sociale media zijn gedoken om meer van ons te laten horen. Smaakvolle ijsjes hebben dat afgelopen zomer onderstreept.

Te lang stilstaan bij afgelopen jaar doen we niet. Zijn we ook niet goed in, wij fietskoeriers. Op naar volgend jaar dus, 2012. Hopelijk wederom een jaar met veel nieuwe klanten, mooie spoedritjes en uitdagende transportverzoeken. Want net zoals de afgelopen zes jaren vinden wij flexibiliteit en klantgerichtheid nog steeds belangrijk. En sportiviteit en betrouwbaarheid. En uiteraard milieuvriendelijkheid!

Iedereen die afgelopen jaar gebruik heeft gemaakt van onze diensten bedank ik graag voor hun vertrouwen. Fijne feestdagen gewenst en tot in 2012!

ps. maandag 26 december zijn we gesloten, de overige dagen zijn we gewoon bereikbaar.



Spoedje chocolade letters...

Maandag 28 November 2011 12:22

Wil je een 'spoedje chocolade letters' winnen? Dat kan deze week bij Shortcut!

Chocolade LetterVolg ons op twitter (@shortcut_hanno) en tweet ons een goede reden om een fietskoerier in te huren. De beste reden die we voor vrijdag 2 december ontvangen, krijgt maandag 5 december zijn of haar twitternaam in chocolade letters, per fietskoerier bezorgd! Met spoed uiteraard!

ps. deze actie geldt wel alleen voor volgers binnen ons 'verzorgingsgebied'.

(foto: Oxfam Novib)



En de winnaar is.... 's-Hertogenbosch

Donderdag 17 November 2011 21:31

Ja hoor, we zijn fietsstad van het jaar! Van 2011, dus dat wordt flink vegen en strooien om die titel de laatste maanden van dit jaar eer aan te doen! Maar gelukkig telt hij ook nog voor 2012!

FietsstadVanmorgen werd de winnaar op het stadhuis bekend gemaakt. Schoolkinderen die hun bijdrage leverden, verantwoordelijke ambtenaren en wethouder(s), flink wat fietsersbond-leden (inclusief de Bossche fiets-moeder Kitty Kramer) een buitenlandse delegatie i.v.m. Velocity 2013 en uiteraard de juryleden van deze verkiezing, het was gezellig druk.

Belangrijkste redenen om voor 's-Hertogenbosch te kiezen? De investeringen in fietsstraten, bruggen en tunnels, het betrekken van burgers bij herinrichting, meedenken met de gebruikers van de fietspaden en durven kiezen voor innovatieve oplossingen en uiteraard dat alles duidelijk communiceren door middel van een heldere campagne mét Lekker Fietsenjournaal. En als ik zo vrij mag zijn (even preken voor eigen parochie), voeg ik daar graag de aanwezigheid van fietskoeriers aan toe. Want dat hoort natuurlijk in een echte fietsstad!



Fietsstad 2011

Woensdag 02 November 2011 13:43

Donderdag 17 november is het zover. Dan wordt bekend gemaakt welke stad zich Fietsstad 2011 mag noemen. Een verkiezing die voor de vierde keer georganiseerd wordt door de Fietsersbond. En dit jaar maakt ons mooie ’s-Hertogenbosch kans op die titel (naast Houten, Groningen, Harderwijk en Pijnacker-Nootdorp).

Fietsstad 2011Expert wil ik mezelf (en mijn collega’s) niet noemen, maar we zijn op z’n minst intensieve gebruikers. Misschien zelfs wel de meest intensieve van ’s-Hertogenbosch. Verschillende fietspaden in ons zogenaamd ‘hoofdfietsnetwerk’ gebruiken we meer dan eens per dag. En dat al bijna 6 jaar en ruim 123.000 kilometer. Er is veel veranderd in die 6 jaar. Meer dan genoeg om ’s-Hertogenbosch een groot compliment te geven. Vroeger kwamen we ook van A naar B, maar niet zo snel en veilig als nu. Duidelijke doorgaande fietsroutes waarin de fietser op veel plaatsen voorrang krijgt. En rode fietsstraten om dat te onderstrepen. Véél rode fietsstraten. Het rode asfalt was niet aan te slepen. Op een warme zomerdag gloeide ’s-Hertogenbosch zelfs een beetje rood op, net als het Italiaanse Bologna dat kan. Echt waar!


Ook de stallingen zijn aanzienlijk verbeterd (zelfs gratis en in het weekend tot 4.15 uur in de binnenstad) en er is een actief programma tegen fietsendiefstal. Maar een Fietsstad moet meer doen. Een duidelijk communicatieplan als ‘Lekker Fietsen’ en een college en raad die dat onderstrepen door zelf ook op de fiets te springen. Een strak geregisseerd fietsjournaal met snelle presentator. En net zolang ‘Lekker Fietsen’ blijven roepen totdat iedereen, fietser én automobilist, weet wat een fietsstraat is en hoe je je fatsoenlijk gedraagt in het verkeer.
 

Goed op weg dus, ’s-Hertogenbosch. Of beter gezegd, op het fietspad. Nog even en het fietsen zit in de Bossche genen. Beslissende factoren als de positie van de fiets op het nieuwe Wilhelmina- en Willemsplein en bij de omlegging van de Zuid-Willemsvaart, de promotie om voor die kleine stukjes en boodschapjes ook echt de fiets te pakken en het aanbieden en gebruiken van de fiets waar mogelijk (OV-fietsen, fietsen op de transferia, fietstaxi’s en uiteraard fietskoeriers!)  gaan daar in de nabije toekomst een belangrijke rol in spelen. En misschien is de verkiezing tot Fietsstad 2011 nou net de ‘trapondersteuning’ die nodig is om het helemaal af te maken!



Een klein groen olifantje...

Donderdag 20 Oktober 2011 11:49

Excuus. Het aantal kilogram CO2 uit mijn vorige bericht mag nog wat naar boven bijgesteld worden.

groen olifantjeIk heb nog wat adressen aan de offerte toegevoegd, omdat we eigenlijk ook best graag naar Rosmalen fietsen. En naar Vught. Doen we dat ook nog, dan kom ik uit op 2.096 kilogram CO2. Maar ja, hoeveel is dat nou? Het blijft een beetje lastig om je dat voor te stellen, laat staan een potentiele klant overtuigen met een offerte.

Maar als ik nou eens zeg dat dat gelijk is aan een olifantje? Een kleintje, want normaal wegen die tussen de 3.000 en 5.000 kilo. Maar dan dus wel een groene olifant. Of 27.947 Bossche Bollen. Of 2.994 grote Bossche Koeken. Of 247 racefietsen...



1513 kg CO2 per jaar...

Woensdag 05 Oktober 2011 12:38

Over het algemeen leven we als fietskoeriers van dag tot dag, van rit tot rit. Soms krijgen we wel eens een verzoek om een offerte in te dienen voor een grote opdracht of een periodieke rit. Doen we ook, uiteraard!

aardolieDe aanvrager doet er eigenlijk niet zo toe. Feit is dat zij dagelijks een koerier nodig hebben. Voor een groot aantal adressen, deels buiten ons verzorgingsgebied, deels erbinnen. Even wat verdeelwerk, maar doen wij die adressen binnen ons gebied dan zouden we 's-Hertogenbosch als fietskoeriers jaarlijks zo'n 1.513 kg CO2 kunnen besparen. Om diezelfde hoeveelheid CO2 op te nemen heb je 76 bomen per jaar nodig. En grofweg komt dat neer op zo'n 2.522 liter diesel. Afhankelijk van de destillatie minimaal evenzoveel (maar waarschijnlijk veel meer) ruwe aardolie. Die uit de grond gehaald moet worden, gedestilleerd moet worden, vervoerd moet worden, moet ik nog verder gaan? En dat doen wij dus met de benen. Reden genoeg om ons te laten fietsen, toch!?!?



Die mooie vrijdag van de Tour 2011...

Maandag 18 Juli 2011 21:13

Typisch zo'n Tour de France die iedereen zich herinnert. Niet iedere etappe en ritwinnaar, maar wel die bijzondere momenten. Met als hoogtepunt de overwinning van Gesink op de Alpe d'Huez!

De Nederlandse bergEen Tour die in de zenuwachtige aanloop veel valpartijen kende. En altijd lagen er wel wat favorieten bij. Sommigen vervolgden gehavend hun weg, anderen konden hun koffer pakken. Ook Gesink viel en liep al vroeg een serieuze blessure op. Hij leek zich te herstellen maar moest in de Pyreneeën toch afhaken toen de serieuze beklimmingen begonnen. De kenners hadden haast ruzie waarom het mis ging. Volgens een voetbalkenner had hij geen ruggegraat, maar die moest zich niet met het wielrennen bemoeien. Of hij zat nog met zijn gedachten bij zijn vader die eind 2010 onverwachts overleed. En natuurlijk gewoon teveel last van zijn blessure.

Ook de Tour waarin Nederland in Johnny Hoogerland een nieuwe held in de armen sloot. Voor velen was hij dat al met zijn aanvallende manier van koersen. In de eerste tourweek wist hij de bolletjestrui te veroveren, maar kort daarna werd hij in het prikkeldraad gelanceerd door een auto van de Franse Televisie. Met 33 hechtingen als gevolg. De doelen werden iets bijgesteld, van bolletjestrui naar Parijs halen. Ja Parijs halen... Want 'tja, ik ben Sjonnie'... En de val van Laurens ten Dam, die zijn gezicht met 8 hechtingen nog markanter maakt dan het al was.

Het moet op die rustdag tussen de Pyreneeën en de Alpen zijn geweest, dat het plan werd gesmeed in het Hollands kamp. Robert, Bauke, Maarten en Laurens bedachten het, 'Sjonnie' houdt wel van een verzetje dus die deed uiteraard mee, evenals Lieuwe en Rob. Kort voor de start van de 19e etappe van vrijdag 22 juli zochten ze elkaar nog even op. Puntjes op de i. Vandaag zouden ze hun slag slaan, finish op de Alpe d'Huez. Even geen ploegentactiek. De Nederlandse berg zou weer Nederlands worden. En daar gingen ze samen voor zorgen. En zo geschiedde.

Volgens plan wachtten ze rustig af tot de afdaling van de Galibier. Toen die wat minder stijl werd, gingen Lieuwe en Maarten op de pedalen staan. Wat achteloze volgers in hun wiel, maar dat mocht de pret niet drukken. Maarten zat lachend op zijn fiets, Lieuwe voelde niets meer van zijn pijnlijke knie. De springplank was in de maak. Aan de voet van de Alpe d'Huez hadden ze ruim twee minuten. De beklimming was goed en wel begonnen, toen Robert, Bauke, Laurens, Rob en Sjonnie demarreerden. Uiteraard wat favorieten mee.

Na zo'n anderhalve kilometer schudde Laurens eens goed aan de boom, al snel vielen er 8 renners af. Voor iedere hechting één. De beurt was aan Sjonnie, die nog een keer alles zou geven in de Tour. Direct een hijgende Fransoos in het geel in zijn nek, die niet wilde dat er nog meer helden waren in deze Tour. En nog een handjevol favorieten. Bauke, Rob en Robert sloten rustig aan en peddelden mee tot ze Maarten en Lieuwe bereikten.

De darmen van Bauke waren prima hersteld dus het gas erop, over de springplank heen. Weer sneuvelden er wat favorieten, slechts een enkeling die voor de etappeoverwinning ging kon mee. En Robert en Rob. Kort onder de top liet Rob zien dat hij inderdaad een klimgeit is en schudde nog wat volgers af, alleen Cadel plakte zoals vroeger aan het achterwiel. Toen Robert de laatste beslissende demarrage plaatste haakte ook Cadel af. Met beide handen in de lucht en tranen in zijn ogen over de meet. Eindelijk weer een Nederlandse Alpe d'Huez. Slapjanus?!!? Loser?!?!



fietskoeriers rijden 24-uurs race

Woensdag 13 Juli 2011 11:56

Niet zo heldhaftig als onze Johnny die ondanks 33 hechtingen vrolijk doorpeddelt in Frankrijk (mijn maag draait nog steeds om van de beelden), maar aanstaande zaterdag starten zo'n 50 (ex-)fietskoeriers aan hun jaarlijkse 24-uurs race.

24-uursDe route dit jaar: Eindhoven - Hasselt - Leuven - Rotterdam - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Eindhoven. Zo'n 400 kilometer, als je niet teveel omfietst of de weg kwijt raakt. Het doel: laten zien dat fietskoeriers doorbijters zijn en dat er veel mogelijk is op de fiets in 24 uur.

Zondagochtend vroeg tussen 3.30 uur en 9.00 uur worden de koeriers in ons altijd mooie 's-Hertogenbosch verwacht. Niet raar opkijken dus, als je in alle vroegte wat vermoeide fietsers in de binnenstad ziet. Moedig deze dappere dames en heren maar even aan, zodat ze dat laatste stukje naar Eindhoven ook nog redden!



Archieven

Weer in
’s-Hertogenbosch