Fietsstad 2011

Woensdag 02 November 2011 13:43

Donderdag 17 november is het zover. Dan wordt bekend gemaakt welke stad zich Fietsstad 2011 mag noemen. Een verkiezing die voor de vierde keer georganiseerd wordt door de Fietsersbond. En dit jaar maakt ons mooie ’s-Hertogenbosch kans op die titel (naast Houten, Groningen, Harderwijk en Pijnacker-Nootdorp).

Fietsstad 2011Expert wil ik mezelf (en mijn collega’s) niet noemen, maar we zijn op z’n minst intensieve gebruikers. Misschien zelfs wel de meest intensieve van ’s-Hertogenbosch. Verschillende fietspaden in ons zogenaamd ‘hoofdfietsnetwerk’ gebruiken we meer dan eens per dag. En dat al bijna 6 jaar en ruim 123.000 kilometer. Er is veel veranderd in die 6 jaar. Meer dan genoeg om ’s-Hertogenbosch een groot compliment te geven. Vroeger kwamen we ook van A naar B, maar niet zo snel en veilig als nu. Duidelijke doorgaande fietsroutes waarin de fietser op veel plaatsen voorrang krijgt. En rode fietsstraten om dat te onderstrepen. Véél rode fietsstraten. Het rode asfalt was niet aan te slepen. Op een warme zomerdag gloeide ’s-Hertogenbosch zelfs een beetje rood op, net als het Italiaanse Bologna dat kan. Echt waar!


Ook de stallingen zijn aanzienlijk verbeterd (zelfs gratis en in het weekend tot 4.15 uur in de binnenstad) en er is een actief programma tegen fietsendiefstal. Maar een Fietsstad moet meer doen. Een duidelijk communicatieplan als ‘Lekker Fietsen’ en een college en raad die dat onderstrepen door zelf ook op de fiets te springen. Een strak geregisseerd fietsjournaal met snelle presentator. En net zolang ‘Lekker Fietsen’ blijven roepen totdat iedereen, fietser én automobilist, weet wat een fietsstraat is en hoe je je fatsoenlijk gedraagt in het verkeer.
 

Goed op weg dus, ’s-Hertogenbosch. Of beter gezegd, op het fietspad. Nog even en het fietsen zit in de Bossche genen. Beslissende factoren als de positie van de fiets op het nieuwe Wilhelmina- en Willemsplein en bij de omlegging van de Zuid-Willemsvaart, de promotie om voor die kleine stukjes en boodschapjes ook echt de fiets te pakken en het aanbieden en gebruiken van de fiets waar mogelijk (OV-fietsen, fietsen op de transferia, fietstaxi’s en uiteraard fietskoeriers!)  gaan daar in de nabije toekomst een belangrijke rol in spelen. En misschien is de verkiezing tot Fietsstad 2011 nou net de ‘trapondersteuning’ die nodig is om het helemaal af te maken!

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Archieven

Weer in
’s-Hertogenbosch